Slik går du opp i vekt

Informasjon om hvordan du går opp i vekt finner du på oppivekt.no.

På denne siden (oppivekt.no) finner du matplaner, kalorikalkulator, tips og mye mer.

HVORFOR ER DU UNDERVEKTIG?

Hva betyr det å være undervektig?
Å være undervektig er definert til å ha en kroppsmasseindeks (BMI) på under 18,5. Dette er anslått for å være mindre enn kroppsmassen som er nødvendig for å opprettholde optimal helse.

Men husk at BMI-skalaen er kun en indikasjon som bare ser på vekt og høyde, den tar ikke muskelmasse til betraktning. Noen mennesker er naturlig tynn men fortsatt sunne. Å være undervektig betyr nødvendigvis ikke at du har et helseproblem.

Hva er konsekvensene med å være undervektig
Overvekt er definert som verdens største helseproblem. Men å være undervektig er like skadelig for din helse som å være overvektig.

Ifølge en studie ga det å være undervektig 140% større risiko for tidlig død hos menn, og 100% hos kvinner. I samme studie viste det seg at «kun» 50% større risiko for tidlig død for overvektige. Så undervektig kan være mer skadelig for din helse enn overvekt.

Det kan også kan også svekke immunforsvaret, øke risikoen for infeksjoner, føre til osteoporose, brudd og føre til fruktbarhetsproblemer.

Grunner til at du er undervektig eller sliter med å legge på deg

  • Spiseforstyrrelser: Dette inkluderer anorexia nervosa, en alvorlig psykisk lidelse.
  • Skjoldbrusk problemer: Å ha en overaktiv skjoldbruskkjertel (hypertyreose) kan øke metabolismen og føre til usunn vekttap.
  • Cøliaki: Den mest alvorlige formen for gluten intoleranse. De fleste mennesker med cøliaki vet ikke at de har det.
  • Diabetes: Hovedsakelig type 1 kan føre til alvorlig vekttap.
  • Kreft: Kreftsvulster vil ofte brenne store mengder kalorier og kan føre til at noen mister mye vekt.
  • Infeksjoner: Enkelte infeksjoner kan føre til at noen blir alvorlig undervektig. Dette inkluderer parasitter, tuberkulose og HIV / AIDS.

Hvis du er undervektig så bør du kanskje gå til lege for å utelukke alvorlige medisinske tilstander. Dette er spesielt viktig hvis du nylig har begynt å miste store mengder vekt uten å prøve.

Din kroppstype gjør det vanskelig for deg å legge på deg
Det finnes 3 kroppstyper: Ectomorph, Mesomorph og Endomorph

Ectomorph er hovedsakelig de som sliter med å legge på seg. En ectomorph er en typisk mager fyr med små ledd og muskler. De finner det svært vanskelig å gå opp i vekt. De har et raskt stoffskifte som brenner opp kalorier svært raskt. De trenger store mengde kalorier for å legge på seg. Det er anbefalt med styrketrening og intens fokus på store muskelgrupper. Kosttilskudd som gainere, proteinpulver og kreatin bør definitivt vurderes. Ectomorphs bør spise rett før sengetid for å forebygge muskel katabolisme i løpet av natten.